SPA w hotelach 2011: trendy i RevPACH

Poniżej znajduje się skrót raportu.
Pełen raport - do pobrania w formacie .pdf (0,5 Mb) znajduje się na dole strony.
Wersja oryginalna z 2011 roku.

1. Wprowadzenie

Epoka hoteli SPA w Polsce rozpoczęła się w roku 1997, kiedy otwarty został pierwszy hotel tego typu: hotel Eris w uzdrowisku Krynica Zdrój. Jednak za pierwsze prawdziwe hotelowe SPA w Polsce specjaliści uznają to w hotelu Mrongovia w Mrągowie, otwarte po remoncie wykonanym według projektu kanadyjskiego zespołu projektowego w grudniu 2001 roku, a zrealizowane przez właściciela hotelu - spółkę ORBIS S.A.
Pierwsza fala boomu powstawania hoteli SPA w naszym kraju zaowocowała otwarciami w latach: 2006-2007, czy to hoteli SPA czy SPA przy istniejących hotelach. Wówczas otworzone zostały między innymi: hotel Masuria, SPA przy hotelu Anders, hotel SPA dr Irena Eris Wzgórza Dylewskie, SPA przy hotelu Nowy Dwór w Świlczy, SPA w hotelu Millenium w Bochni.
Kolejne apogeum to lata 2008-2009, gdy w całej Polsce: od Zakopanego po Międzyzdroje i Kołobrzeg otworzyło się kilkanaście kolejnych hoteli SPA.
W roku 2011 wielu właścicieli hoteli i obiektów hotelowych rozważa rozbudowę w latach najbliższych obiektu o zaplecze SPA a inwestorzy, jeśli zastanawiają się nad budową obiektów hotelowych położonych poza centrami miast – to obowiązkowo z zapleczem SPA. Dodatkowo, pauperyzuje się sama oferta, która pojawia się coraz częściej nie w hotelach 5* i 4* a obiektach 3* oraz domach wypoczynkowych czy ośrodkach wczasowych.

2. RevPACH

RevPACH (z ang. revenue per available couch hour = dochód na dostępną leżanko-godzinę; w praktyce: gabineto-godzinę) - to wypadkowa: średniego przychodu na jednego klienta SPA i stopnia wykorzystania dostępnych gabinetów; czyli frekwencji zależnej od liczby gabinetów, klientów SPA i czasu potrzebnego do ich obsłużenia.
RevPACH liczyć można dla dowolnego okresu czasu, np.: miesiąca, ale także wybranego dnia pracy hotelowego SPA, czy dla wybranych godzin.
Najprościej można policzyć RevPACH:
- dzieląc przychody osiągnięte w danym okresie: godziny, wybranej pory dnia, całego dnia, tygodnia, miesiąca itd. - przez liczbę dostępnych gabinetów SPA w tym czasie. Zakładając, że w każdym gabinecie jest tylko jedno miejsce zabiegowe tzw. leżanka, a jednostką czasu jest godzina. A każda godzina działania SPA to nowe, niepowtarzalne miejsca (gabinety ~ leżanki) do sprzedania.
Jedna godzina jest w przypadku hotelowego SPA odpowiednikiem jednej doby hotelowej w usługach noclegowych.

3. Trendy w hotelowych SPA

SEGMENTACJA KLIENTÓW

A. Z uwagi na płeć (z wyodrębnionymi dziećmi, bez rozróżnienia płci)

Wykres 1

87% klientów hotelowych SPA stanowią kobiety powyżej 16 roku życia. Ich udział w całkowitej populacji klientów spada na rzecz mężczyzn i, to nowość - dzieci w wieku 10-16 lat. Jeszcze 5 lat temu, w roku 2007 dzieci w hotelowych SPA stanowiły incydentalne przypadki, a udział mężczyzn nie przekraczał 5% ogółu liczby klientów.

B. Kobiet: ze względu na wiek

Wykres 2

Kobiety w wieku 35-55 lat stanowią 71% ogółu klientów SPA tej płci. Pokrywa się to z wynikami badań firm kosmetycznych i farmaceutycznych z zakresu dbania o zdrowie i urodę w tym przedziale wiekowym.
W przedziale 35-45 lat dominują klientki, z drugiej połowy przedziału. Rośnie ilość klientek z przedziału >55 lat, choć brakuje twardych danych na ten temat.

4 NAJCHĘTNIEJ WYBIERANE ZABIEGI W SPA

A. Zabiegi najchętniej wybierane przez kobiety

Wykres 3

Blisko połowa kupowanych w hotelowych SPA usług to zabiegi na twarz. Przeczy to popularnemu poglądowi, że dominują masaże lub zabiegi na ciało. Masaże są drugim najchętniej wybieranym produktem. Rośnie udział tzw. rytuałów tj. produktów składających się z kilku usług SPA złożonych w pakiet o logicznej kontynuacji.

B. Zabiegi najchętniej wybierane przez mężczyzn

Wykres 4

Masaż całościowy jest najpopularniejszym produktem hotelowego SPA dla mężczyzn. W drugiej kolejności - zabiegi na twarz. Udział zabiegu manicure, który wynosi 9% wskazuje, że panowie w swoich wyborach pozostają daleko za kobietami. W Europie zachodniej manicure nie zalicza się już do zabiegów SPA a do codziennej pielęgnacji dłoni.

NAJPOPULARNIEJSZE MASAŻE wg WYBORÓW PŁCI

A. Przez kobiety

Wykres 5

Kobiety kochają być rozpieszczane. I lubią miłe niespodzianki. Taka konkluzja wynika z analizy wyników wyborów rodzajów masaży wybieranych przez kobiety - klientki hotelowych SPA. Masaże aromatyczne niewiele wyprzedzają masaże oryginalne - tj. takie, które zalicza się do autorskich propozycji danego hotelu lub operatora/marki SPA.

B. Przez mężczyzn

Wykres 6

Męska część populacji klientów hotelowych SPA ma silnie tradycyjne preferencje. Po pierwsze: w SPA najchętniej wybiera masaże, po drugie: spośród gamy masaży najchętniej (74%) wybiera masaż klasyczny. W drugiej kolejności Panowie decydują się na masaże będące specjalnością hotelowego SPA lub marki.

POBIERZ RAPORT

Aby pobrać raport w formie .pdf należy kliknąć poniższą ikonę.

pdf_ico